Språk- och kunskapsutvecklande undervisning: F–3
Pris:
378 kr
Exkl. moms
Art.nr:
Antal:
Kommer snart
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning: F–3
Cirkelmodellen, genrepedagogik, ASL och IKT
Av Karin Pettersson
ISBN:
Preliminär utgivning maj 2017
Språk-och kunskapsutvecklande undervisning beskriver pedagogiska verktyg som är särskilt bra för elevgrupper där olika elever behöver olika nivåer av undervisningsstöd. Att kunna förstå och producera texter är en av de viktigaste förutsättningarna för förmågan att lära, och boken beskriver steg för steg hur man arbetar med genrepedagogik, ASL (Att skriva sig till läsning) och många IKT-verktyg som olika appar och arbete med smartbord, paddor och datorer.
Vi har i dag en skola där eleverna i en grupp ofta har vitt skilda kunskaper, från nyanlända elever med nästan obefintliga språkkunskaper till elever som pratar – för sin ålder – avancerad svenska. Ämneskunskaperna kan variera lika mycket. För att säkerställa att alla elever får möjligheten att nå sina och skolans mål måste läraren stötta varje elev på det sätt och i den grad just den eleven behöver. Det är därför viktigt att hitta ett undervisningssätt redan i förskoleklass som stöttar alla elever i sin utveckling, oavsett på vilka utvecklingssteg de befinner sig.
Bokens pedagogiska utgångspunkt är Cirkelmodellen eller Cykeln för undervisning
och lärande. Steg för steg leder boken läsaren genom modellens fyra faser och visar hur ämneskunskap och läs- och skrivförmågor kan utvecklas hand i hand. Genom exempel med verkliga klassrumssituationer får läraren modeller för sin undervisning som kan anpassas efter elevernas behov.
Karin Pettersson är verksam som lärare på Kvarnbackaskolan i Kista. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i skolor med flerspråkiga elever och att planera undervisning för grupper med elever som är på vitt skilda nivåer i sin språk- och kunskapsutveckling från helt nyanlända elever till elever som ligger långt fram i sin utveckling och hela spridningen där i mellan. Karin är aktiv som föreläsare, bl a på Stockholms universitets lärarutbildning, om språkutvecklande arbetssätt där basen är cirkelmodellen, genrepedagogik och ASL (Att Skriva sig till läsning) samt hur digitala resurser kan användas i undervisningen.
Cirkelmodellen, genrepedagogik, ASL och IKT
Av Karin Pettersson
ISBN:
Preliminär utgivning maj 2017
Språk-och kunskapsutvecklande undervisning beskriver pedagogiska verktyg som är särskilt bra för elevgrupper där olika elever behöver olika nivåer av undervisningsstöd. Att kunna förstå och producera texter är en av de viktigaste förutsättningarna för förmågan att lära, och boken beskriver steg för steg hur man arbetar med genrepedagogik, ASL (Att skriva sig till läsning) och många IKT-verktyg som olika appar och arbete med smartbord, paddor och datorer.
Vi har i dag en skola där eleverna i en grupp ofta har vitt skilda kunskaper, från nyanlända elever med nästan obefintliga språkkunskaper till elever som pratar – för sin ålder – avancerad svenska. Ämneskunskaperna kan variera lika mycket. För att säkerställa att alla elever får möjligheten att nå sina och skolans mål måste läraren stötta varje elev på det sätt och i den grad just den eleven behöver. Det är därför viktigt att hitta ett undervisningssätt redan i förskoleklass som stöttar alla elever i sin utveckling, oavsett på vilka utvecklingssteg de befinner sig.
Bokens pedagogiska utgångspunkt är Cirkelmodellen eller Cykeln för undervisning
och lärande. Steg för steg leder boken läsaren genom modellens fyra faser och visar hur ämneskunskap och läs- och skrivförmågor kan utvecklas hand i hand. Genom exempel med verkliga klassrumssituationer får läraren modeller för sin undervisning som kan anpassas efter elevernas behov.
Karin Pettersson är verksam som lärare på Kvarnbackaskolan i Kista. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i skolor med flerspråkiga elever och att planera undervisning för grupper med elever som är på vitt skilda nivåer i sin språk- och kunskapsutveckling från helt nyanlända elever till elever som ligger långt fram i sin utveckling och hela spridningen där i mellan. Karin är aktiv som föreläsare, bl a på Stockholms universitets lärarutbildning, om språkutvecklande arbetssätt där basen är cirkelmodellen, genrepedagogik och ASL (Att Skriva sig till läsning) samt hur digitala resurser kan användas i undervisningen.