Med fokus på språkinriktad undervisning!
har lång erfarenhet med utgivning av kurslitteratur, läromedel och faktaböcker.
Vi fokuserar på utgivning av böcker om språkinriktad undervisning för utbildning och vidareutbildning av lärare i dagens mångkulturella skola.
Våra böcker bygger på senaste forskning och skolverkets riktlinjer.

BTJ-recension av Nyanlända – vägledning till inkluderande undervisning
En i det närmaste heltäckande beskrivning av hur man på bästa sätt tar emot nyanlända elever i skolan. Boken är skriven av två författare, Saima Glogic och Annika Löthagen Holm, som är verksamma som lärare och som har både specifika kunskaper och erfarenheter att förmedla. Faktaunderlaget är forskningsbaserat och referenserna går till aktuell och relevant forskning inom ämnesomrеdet. Men bokens stora förtjänst är att den bygger på praktisk verklighet. Många utan tidigare erfarenhet av att ta emot nyanlända i skolan frågar sig hur man gör i vardagen och i klassrummet och här får man svar. … Boken är tänkt som studieunderlag vid kollegial vidareutbildning och innehåller också reflektionsfrågor. Även de som tycker sig ha god kunskap om undervisning och omhändertagande av nyanlända elever finner nya infallsvinklar. Nyanlända är en viktig bok där alla elevers rätt till rätt undervisning lyfts fram.
Recension av BTJ: BTJ-häftet nr 5, 2017. Lektör Elisabeth Sörhuus
Boken vänder sig till skolledare och lärare och ger baskunskaper i vad som är viktigt att tänka på i mottagandet av nyanlända elever. Boken ger grundläggande kunskap om mottagande, interkulturell pedagogik och socialisering samt språkutvecklande undervisning.
Läs mer om Nyanlända
BTJ har recenserat Ordens värld: Svenska ord – struktur och inlärning
Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning av Ingegerd Enström ger teoretiska såväl som metodiska insikter om hur ordförrådet är uppbyggt och ordinlärning kan gå till. Genom dessa insikter kan undervisningen bli mer effektiv och ordinlärningen underlättas, vilket är viktigt då just ett rikt ordförråd är en framgångsfaktor för studier. Innehållet har fokus på svenska ords innehåll och uppbyggnad. … I denna andra reviderade upplaga finns tillagt ett gediget avsnitt om konsten att undervisa om ord som ger ett vidare perspektiv på ordinlärning och ordundervisning. … En ypperlig bok som förenar teori med praktik!
Recension av BTJ: BTJ-häftet nr 4, 2017. Lektör Catarina Economou
Boken är tänkt för lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk samt för kompetensutbildning för lärare från åk 4 i grundskolan t.o.m. gymnasiet och vuxenutbildning. De många praktiska övningarna i boken kan anpassas till olika ålder. Även för andraspråkstalare med goda kunskaper i svenska kan boken med fördel användas som kursbok eller för självstudier.
Läs mer om Ordens värld
Stämpla mig inte som flykting för all framtid
Vi alla har ett ansvar för att inte medverka till skapandet av ensidiga bilder om grupper och individer som bygger mer på fördomar än på kunskap och nyanseringsförmåga, skriver Saima Glogic i en debattartikel i Göteborgsposten 2016.09.25.
"De attityder och förhållningssätt en flykting möter är avgörande faktorer som även i dag verkar i det dolda, trots att de ofta avgör vilka som släpps in i gemenskapen och vilka som lämnas utanför. Genom att etikettera en människa som flykting riskerar vi inte bara att behandla människor utifrån något de inte är, vi påverkar även deras självkänsla, välmående, inlärnings- och arbetspotential."
Läs hela debattartikeln här
Nyanlända – Vägledning till inkluderande undervisning
Nu i lager för omgående leverans!
Nyanlända – Vägledning till inkluderande undervisning är skriven av Saima Glogic och Annika Löthagen Holm.
Boken vänder sig till skolledare och lärare och ger baskunskaper i vad som är viktigt att tänka på i mottagandet av nyanlända elever.
Den ger grundläggande kunskap i mottagande, interkulturell pedagogik och socialisering samt språkutvecklande undervisning.
- Del 1: tar upp organisationens roll i inkluderingen och hur samsyn om värdegrund, undervisningssätt och förhållningssätt kan skapas.
- Del 2: tar upp lärarens roll i arbetet med nyanlända.
Läs mer
På bilden till höger: Saima Glogic, en av författarna till nya boken "Nyanlända – vägledning tilll inkluderande undervisning", med ett första provexemplar av boken.
Skepp ohoj! Övningsmaterial i svenskt uttal: Bok + USB
Skepp ohoj! är avsedd för den som lär sig svenska på högskola eller gymnasium. Materialet kan användas för lärarledd undervisning – med eller utan språklabb – men även för självstudier.
Boken ger en presentation till svenskans prosodi d.v.s. rytm och satsmelodi. De tio huvudkapitlen tar upp svenskans olika vokaler och konsonanter. Varje kapitel har väl valda exempelord och exempelmeningar samt övningsuppgifter med facit. Uttalsträningen sätts i ett sammanhang genom dikter av Lennart Hellsing.
Till boken hör ett USB där samtliga exempelord, exempelmeningar och dikter är inlästa.
Läs mer
Språkkurs med Medicin Bas – ett snabbspår för nyanlända!
Barometern beskriver i ett reportage 2016.04.18 hur nyanlända läkare, sjuksköterskor, tandläkare och apotekare från Irak och Syrien, redan innan asylprövningen är klar, träffas två gånger i veckan på Folkuniversitetet i Kalmar för att förbereda sig för att jobba i sina yrken i Sverige.
”–Vi läser en bok om enkel medicin. Det är för språkets skull. Själva innehållet kan de redan, men de kan inte de svenska termerna, säger Annika Rosen, sjukgymnast och lärare i svenska och vård."
Läs reportaget och se Barometerns filmklipp genom att klicka här
Pauline Gibbons nya är här!
Pauline Gibbons klassiker har i 4e upplagan genomgående uppdaterats av författaren och anpassats till svenska förhållanden av Kristina Aldén, verksam på Skolverket och Anniqa Sandell Ring, Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Boken ger dig en grundläggande teoribas för språk-och kunskapsutvecklande undervisning med många konkreta modeller för det praktiska arbetet med eleverna.
Författaren Pauline Gibbons har varit verksam som biträdande professor vid University of Technology i Sydney samt som gästprofessor vid universiteten i Göteborg och Stockholm. Hon har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesutveckling.
Läs mer
Bättre svenska med genrepedagogik!
På Grimstaskolan i Vällingby arbetar lärarna med genrepedagogik i alla ämnen för att hjälpa eleverna att nå sina och läroplanens mål.
”Omkring 90 procent av eleverna på Grimstaskolan är flerspråkiga. Kunskap om olika textgenrer, till exempel beskrivande, förklarande och berättande texter, ger eleverna bättre förutsättningar för att dels förstå svensk text, dels att skriva själva, förklarar Åsa Sebelius, lärare för nyanlända elever och genreutbildare vid Grimstaskolan.”
Läs hela artikeln här
I artikeln nämns följande böcker som legat till grund för skolans satsning på lärarnas vidareutbildning:

Låt språket bära
– genrepedagogik i praktiken
Läs mer

Lyft språket lyft tänkandet
Läs mer

Skriva läsa lära
Läs mer

Stärk språket – stärk lärandet
Läs mer
andra nu Aktuella titlar

Låt språket bära
Arbetsmaterial på USB
Läs mer

Studiehandledning till
"Låt språket bära"
Läs mer

Paketpriser på
Låt språket bära!
Bok + Studiehandledning
Bok + USB
Bok + USB + Studiehandledning
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
vill du Beställa utvärderingsex?
Om du undervisar vid universitet eller högskola och vill värdera om en bok skall antas som kurslitteratur kan du beställa ett kostnadsfritt exemplar.
Läs mer
Vill du skicka
in manus?
Har du en bokidé eller ett manus som du vill dela med dig av. Vi på Hallgren & fallgren är alltid intresserade av att komma i kontakt med engagerade författare.
Läs mer
läs mer om Våra författare
har ett stort engagemang för och lång erfarenhet av undervisning i flerspråkiga klasser.
Läs mer
